توصیه محققان؛

پنج راه اصلی پیش گیری از سكته مغزی را بشناسید

پنج راه اصلی پیش گیری از سكته مغزی را بشناسید آرایش عروس: مهم ترین مطلب خوشایندی که در مورد سکته ها می توان گفت این است که بیشتر آنها قابل پیشگیری می باشند.



به گزارش آرایش عروس به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، بوسیله تغییر سبک زندگی سالم و کار با پزشکان برای کنترل عوامل پرخطر سکته می توان تا ۸۰٪ از سکته های مغزی را پیشگیری کرد. پژوهشگران اقدامات بی شماری را که مردم می توانند برای کاهش خطر سکته مغزی انجام دهند، شناسایی کرده اند.
دکتر «چریل بوشنل»، نورولوژیست و مدیر مرکز جامع سکته مغزی در کارولینای شمالی، در این زمینه می گوید: «اقدامات پیشگیرانه در مورد سکته مغزی در پیش گیری از زوال عقل هم مؤثر هستند. افراد می توانند با انجام کارهای مشابه از هر دو عارضه پیشگیری نمایند.»
۵ روش پیش گیری از این دو عارضه عبارتند از:
ترک سیگار توسط افراد سیگاری
مطالعات نشان میدهد که به ازای هر پنج سیگاری که فرد سیگاری در روز می کشد، خطر سکته مغزی ۱۲٪ افزایش می یابد.
بوشنل می گوید: «مردم فکر می کنند که سیگار کشیدن موجب سرطان ریه می شود، اما آنها درک نمی کنند که به مغز و رگ های خونی نیز لطمه می رساند. از نظر پیش گیری از سکته، ترک سیگار بسیار حائز اهمیت می باشد.»
تحرک و فعالیت بیشتر
مردان و زنان پرتحرک ۲۵٪ -۳۰٪ با خطر کمتر سکته مغزی نسبت به افرادی که کم تحرک هستند روبرو می باشند. ثابت شده است که فعالیت بدنی موجب کاهش کلسترول، کمک به حفظ وزن سالم و فشار خون پایین می شود- همه عواملی که می توانند خطر سکته را کاهش دهند.
به گفته بوشنل: «شواهد مربوط به فعالیت بدنی غیرقابل انکار است. حتی فقط ۱۰ دقیقه حرکت در هر ساعت بهتر از نشستن به مدت طولانی است. بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد نشستن در تمام طول روز است. پیاده روی بهترین ورزشی است که وجود دارد. بلند شوید و راه بروید.»
کنترل دائمی فشارخون
فشار خون بالا، علت اصلی سکته های مغزی است. در صورتیکه می توان بوسیله تغییر سبک زندگی یا با مصرف دارو آنرا کنترل کرد، اما از هر ۵ فرد بزرگسال فقط ۱ نفر آنرا به درستی کنترل می کند. سیگار کشیدن، دیابت، چاقی، کلسترول بالا و رژیم غذایی ناسالم می تواند فشار خون را از محدوده سالم خارج کند.
داشتن رژیم غذایی سالم
دقت در انتخاب غذاهای سالم می تواند افزایش وزن را به حداقل برساند. اما انتخاب غذاهای سالم بدون توجه به وزن هم ارزش دارد.
بوشنل در این زمینه می گوید: «تغذیه با اهمیت تر از کاهش وزن می باشد. رژیم های مختلفی وجود دارند که نشان میدهد خطر سکته مغزی را کم می کنند مانند رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) یا رژیم غذایی مدیترانه ای. هر دو بر مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، ماهی و آجیل تاکید دارند، در صورتیکه غذاهای مملو از چربی اشباع، کلسترول و چربی های ترانس در آنها کم هستند.»
شروع اقدامات پیشگیرانه از سنین جوانی
سکته مغزی برای جوانان نیز اتفاق می افتد. حدود ۱۰٪ -۱۵٪ از کل سکته های مغزی در بزرگسالان ۵۰ سال به پایین اتفاق می افتد.
تحقیقات اخیر نشان می دهند همان عواملی که موجب سکته در بزرگسالان مسن می شود مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت، در جوان ترها هم موجب سکته می شود.
به گفته بوشنل: «شما در جوانی به بیماری فکر نمی کنید. اما آن وقت است که باید عادت های خوب شروع شود.»


منبع:

1400/02/25
20:36:47
5.0 / 5
283
تگهای خبر: بدن , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس