آیا می توان روند آلزایمر را معکوس کرد؟

آیا می توان روند آلزایمر را معکوس کرد؟ آرایش عروس: آلزایمر بیماری است که سالانه تعداد زیادی از افراد را در سطح جهان مبتلا می کند، با اینحال بگفته متخصصان می توان با داشتن یک سبک زندگی سالم از پیشرفت آن تا حدودی جلوگیری کرد.


به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، در ۱۰ سال قبل زوال عقل و آلزایمر با اهمیت ترین عامل مرگ و میر افراد در انگلیس بوده اند و ۱۱.۴ درصد از مرگ و میرها در سال ۲۰۲۲ میلادی را به خود اختصاص دادند.
بااینکه داروهای جدید می توانند پیشرفت بیماری را کاهش دهند، اما شواهد بیشتری نشان میدهد که داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند روند این بیماری را معکوس کند.
بیماری آلزایمر را می توان به دو زیر گروه خانوادگی و پراکنده تقسیم کرد. تنها پنج درصد از موارد مبتلاشدن به آلزایمر خانوادگی و ارثی و ۹۵ درصد از ابتلاها پراکنده هستند که به علت عوامل خطرزای محیطی، سبک زندگی و ژنتیکی است. در نتیجه موثرترین تاکتیک برای مقابله با آلزایمر، پیشگیری و داشتن یک سبک زندگی سالم می باشد. همین مورد نیز متخصصان را به مطالعه عوامل خطر در رابطه با آلزایمر سوق داده است.
دو بیمار مبتلا به آلزایمر با اسامی «سیسی زرب» و «سایمون نیکولز»، ادعا می کنند که با تغییرات ساده در سبک زندگی، این بیماری کشنده را شکست داده اند.
زرب بعد از شرکت در یک کارآزمایی بالینی در ایالات متحده، معکوس شدن علائم این بیماری را تجربه نمود. این کارآزمایی اثرات تغییرات شدید سبک زندگی را بر اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل زودرس ناشی از بیماری آلزایمر بررسی می کند. داده های این مطالعه هنوز منتشر نشده است.
بیشتر بخوانید:
یکی از علائم احتمالیِ سلامتی مغز عوامل خطرِ «زوال عقلِ زودرس» راه هایی برای حفظ سلامت مغز تغییرات در سبک زندگی شامل تغییر رژیم غذایی، ورزش منظم، جلسات حمایت گروهی، یوگا و مدیتیشن است. زرب اظهار داشت که حالا احساس بسیار بهتری از پیش از شرکت در آزمایش پنج سال پیش، زمانی که تشخیص داده شد به این بیماری مبتلا است، دارد.
پیشرفت های قابل توجه
سایمون نیکولز ۵۵ ساله نیز یکی دیگر از افراد مبتلا به آلزایمر است که در مستند CNN حضور دارد. نیکولز حامل دو نسخه از یک نوع ژن به نام ApoE۴ است که بطور قابل توجهی خطر مبتلاشدن به آلزایمر را زیاد می کند.
با این وجود، نیکولز بعد از اتخاذ تغییراتی در شیوه زندگی خود، بهبودهای قابل توجهی را در علائم خود مشاهده کرد.
حدود ۲۵ درصد از جمعیت حداقل یک نسخه از گونه ژن ApoE۴ (به نام آلل) و پنج درصد حامل دو نسخه هستند. حمل یک آلل ApoE۴ با افزایش سه تا چهار برابری خطر مبتلاشدن به آلزایمر مرتبط می باشد. حمل دو نسخه نیز خطر را تا ۱۲ برابر بالا می برد و آنرا به بزرگترین عامل خطر ژنتیکی برای آلزایمر تبدیل می کند.
این آمار، موفقیت نیکولز در معکوس کردن علائم آلزایمر را بسادگی بوسیله انتخاب سبک زندگی سالم تائید می کند. نشانگرهای زیستی او برای آلزایمر در عرض ۱۴ ماه ناپدید شد که بطور قابل توجهی موثرتر از خیلی از درمان های آلزایمر است.
نیکولز فعالیت بدنی و تغییرات رژیم غذایی را تجربه نمود. در ابتدا برای او «تیرزپاتاید» تجویز شد، دارویی که برای سرکوب اشتها بوسیله تنظیم سطح قند خون طراحی شده است. او همین طور تمرینات منظمی را شامل تمرینات قدرتی سه بار در هفته، پیاده روی روزانه ۱۰ هزار قدم و دویدن یا دوچرخه سواری هر روز بامداد انجام داد.
بیماری قلبی عروقی یک عامل خطر اصلی و پیش بینی کننده احتمالی آلزایمر است. ارتباط قلب و مغز برای تامین انرژی و اکسیژن سلول های مغز بوسیله جریان خون مغزی خیلی مهم است. بنابراین، سلامت ضعیف قلب می تواند خطر مبتلاشدن به آلزایمر را افزایش دهد برای اینکه سلول های مغز انرژی کمتری برای عملکرد دریافت می کنند.
این وضعیت توضیح می دهد که چرا بهبود سلامت قلب نیکولز و افزایش فعالیت قلبی عروقی موجب بهبود علائم وی شده است.
موثرترین تاکتیک برای مقابله با آلزایمر، پیشگیری و داشتن یک سبک زندگی سالم استاو همین طور تغییرات رژیم غذایی را اعمال کرد - حذف شکر، الکل و غذاهای فرآوری شده - و همین طور رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کرد.
رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از آنتی اکسیدان است که از سلول های مغز در مقابل لطمه محافظت می کند و مطالعات نشان می دهد که مواد مغذی به دست آمده از رژیم غذایی به حفظ حافظه و مهارت های شناختی کمک می نماید.
یک مطالعه گسترده اخیر روی ۶۰ هزار انگلیسی نشان داد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای خطر مبتلاشدن به زوال عقل را تا ۲۳ درصد می کاهد.
نیکولز همین طور از بهداشت خواب بهره برده تا الگوی خواب نامنظم خودرا بهبود بخشد، برای اینکه تعدادی از مطالعات نشان می دهند که کمبود خواب با آلزایمر مرتبط می باشد.
نظریه غالب این است که در طول خواب، پروتئین های سمی مانند «آمیلوئید» را می توان با سیستم «گلیمفاتیک» دفع کرد. اینها در غیر این صورت تجمع می یابند و موجب زوال عقل می شوند. اگرچه، لازم به ذکر است که مطالعه اخیر روی موش ها این نظریه را زیر سوال می برد.
دانشمندان کالج امپریال لندن بتازگی دریافتند پاکسازی سموم در طول خواب کاسته می شود که نشان میدهد خواب ممکنست خطر زوال عقل را بوسیله مکانیسم های ناشناخته دیگری کم کند.
این تغییرات سبک زندگی تأثیرات قابل توجهی بر زندگی نیکولز داشت. تنها در ۹ هفته، او حدودا ۱۰ کیلوگرم و ۸۰ درصد از چربی بدن خودرا از دست داد و سطح قند خون ناشتا را کم کرد.
نیکولز و زرب احیانا علائم آلزایمر خودرا «معکوس» کردند. این بدین سبب است که شرایطی مانند چاقی، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی عروقی، کلسترول بالا و بی خوابی همگی از عوامل خطر زوال عقل هستند و می توانند بوسیله یک سبک زندگی سالم اصلاح شوند.
با این وجود، تفسیر این یافته ها نیاز به مطالعات بیشتری دارد برای اینکه این شرایط فقط برای دو نفر درست بوده است. بدون ارائه جزییات نتایج ادعا شده، تعیین این که آیا این انتخاب های سبک زندگی واقعاً پیشرفت بیماری را معکوس کرده است یا خیر، دشوار است.
به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، تأثیر سبک زندگی بر توانایی شناختی افراد درحال برجسته شدن است و دانشمندان بیشتری درحال بررسی فواید آن هستند. ترکیب ظهور داروهای جدید اصلاح کننده بیماری با تغییرات سخت در شیوه زندگی ممکنست بطور قابل توجهی علائم و پیشرفت آلزایمر را کم کند.
نقش مراقبت کنندگان
برای افرادی که بهر دلیلی چه ژنتیکی و چه سبک زندگی ناسالم، گرفتار این اختلال عصبی پیش رونده می شوند یک نکته قابل تامل و حیاتی در روند مدیریت بیماری وجود دارد و آن، نقش بسیار مهم افرادی است که از این بیماران مراقبت می کنند. باید توجه داشت که خانواده ها و بستگان مبتلایان به زوال عقل و آلزایمر نیز با پیشرفت مرحله به مرحله ی این بیماری، تحت تاثیر قرار می گیرند. افرادی که با این بیماران در تماس هستند، علاوه بر رنج این که عزیزانشان هر روزه قسمتی از توانایی های خودرا از دست می دهند و نیاز به مراقبت دارند، می بایست به این بیماران کمک کنند تا حد امکان کارکرد و توانایی های خودشان را حفظ کنند.
سلامت ضعیف قلب می تواند خطر مبتلاشدن به آلزایمر را افزایش دهد برای اینکه سلول های مغز انرژی کمتری برای عملکرد دریافت می کنندهزینه های بالای چکاپ های پزشکی و داروهای این بیماری که باید برای مبتلایان به آلزایمر تهیه کرد نیز از دیگر مشکلاتی است که خانواده های این بیماران دارند.
همین طور از آنجا که ممکنست مراقبت کنندگان به علت این که این بیماری، توانایی ها و ابعاد مختلف بیمار همچون قدرت تصمیم گیری، قدرت تکلم، توانایی های شناختی و... را تحت تاثیر قرار می دهد، گرفتار کلافگی و خستگی شده و برای تعامل با بیمار گرفتار مشکل شوند، بنابراین سفارش می شود که مراقبت کنندگان از مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل هم از همان ابتدای تشخیص این بیماری در بیمارشان تا مراحل بسیار پیشرفته آن، نسبت به سلامت روان خود نیز مراقبت های لازم را انجام دهند، برای اینکه وضعیت روانی و حالات مراقبت کنندگان می تواند بر وضعیت و حالات این بیماران تاثیر بگذارد.
چند سفارش مهم و پیشگیرانه
دکتر «جیسون شپرد»، دانشیار عصب شناس دانشگاه «یوتا» و «تالیا لرنر»، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه «نورت وسترن» در همین رابطه به نشریه «اینسایدر» گفته اند که برای حفظ سلامت مغزشان چندین سفارش بهداشتی کاربردی را انجام می دهند که در ادامه به این سفارش ها خواهیم پرداخت:
۱ــ خواب کافی داشته باشید
دکتر شپرد می گوید: ایجاد عادت خواب مفید یعنی شش تا هشت ساعت خواب شبانه یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت مغز انجام دهید.
خواب به تقویت انعطاف پذیری مغز و توانایی آن برای سازگاری با موقعیت ها و تجربیات جدید کمک می نماید. مطالعات نشان می دهد سازگاری مغز با چالش های جدید، کارآیی و عملکرد شناختی آنرا با افزایش سن، بهبود می بخشد.
۲ــ گردش خون قلب را بالا ببرید
این عصب شناس با ورزش روزانه در حفظ سلامت مغزش می کوشد، چونکه ورزش منظم جریان خون در مغز را زیاد می کند. در حقیقت قلب قوی بوسیله گردش خون کافی به مغز کمک می نماید تا عملکرد بهینه خودرا حفظ کند.
مطالعات نشان می دهد افرادی که منظم ورزش می کنند، کمتر در معرض خطر مبتلاشدن به آلزایمر قرار دارند. ورزش همین طور مبتلاشدن به آلزایمر یا زوال قابلیت شناختی مغز را که با افزایش سن افراد بیشتر می شود، به تاخیر می اندازد.
سفارش علمی، ۱۵۰ دقیقه ورزش طی یک هفته است اما هر مقدار که بتوانید بدن خودرا به حرکت درآورید، بهتر از هیچ است.
۳ــ با دوستانتان معاشرت کنید
همین طور بنا به سفارش دکتر لرنر، تنهایی به سلامت روان، سلامت عاطفی و سلامت مغز افراد لطمه می زند.
پس ارتباط با دیگران امری مهم است. بطور کلی، طول عمر افرادی که ارتباط اجتماعی قوی دارند، بیشتر است. گذران وقت با دیگران جهت زندگی عاطفی ما بسیار مفید می باشد. همین موضوع به سلامت مغز نیز کمک شایانی خواهدنمود.
با توجه مطالعات، ارتباطات اجتماعی قوی به کاهش خطر افسردگی و اضطراب منجر می شود و به افراد کمک می نماید تا با مسائل دشوار بهتر کنار بیایند.
البته لرنر می افزاید که امکان ارتباط گرفتن با دیگران می تواند یک چالش هم باشد به ویژه با افزایش سن. او سفارش می کند با وجود دوستانی که در سراسر کشور پراکنده شده اند، می توان از شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیامرسان برای ارتباط با عزیزان بهره برد.
۴ــ کارهای جدید را تجربه کنید
قرار گرفتن در معرض افراد، محل ها و چالش های جدید سرزندگی ذهن را حفظ می نماید، انعطاف پذیری مغز را بهبود می بخشد و آنرا تقویت می کند.
در این خصوص دکتر شپرد با سفر به محلهای جدید و تجربه فرهنگ های متفاوت این روند را تجربه می کند. همین طور او از پرداختن به سرگرمی هایی متفاوت از شغلش به عنوان محقق و استاد مانند عکاسی و گوش دادن به موسیقی کلاسیک، لذت می برد چونکه تجربه کارهای جدید لزوما به این معنا نیست که حتما باید پول خرج کنید.
این کار حتی می تواند درست کردن یک پازل دشوار باشد که قبل تر انجام نداده اید. حتی ورود به اجتماع جدید هم مغز را تشویق می کند که با افراد مختلف سازگار شود.
۵ــ رژیم غذایی سالم و متناسبی داشته باشید
غذاهای فرآوری شده با افزایش ریسک مبتلاشدن به آلزایمر و زوال عقل رابطه دارند. خیلی از مطالعات نشان داده اند غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غذاهای نیمه آماده بسته بندی شده یا سیب زمینی سرخ کرده برای سلامت بدن مضرند و خطر مبتلاشدن به بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا را می افزایند.
بنا به سفارش لرنر، اگر فشار خون بالا دارید، احتمالاً در معرض خطر مبتلاشدن به مشکلات مغزی مانند سکته یا زوال عقل قرار دارید. پس بدانید که غذاهای فرآوری شده سلامت مغز شما را تهدید می کنند. برای حفظ سلامت مغز و بدن خود از غذاهای فرآوری شده بپرهیزید و اهتمام کنید از یک رژیم غذایی کامل شامل انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل استفاده کنید.
لرنر می گوید: مغز شما از بسیاری جهات از بدن شما جدا نیست؛ بدین سبب چیزهایی که برای بدن مفیدند، برای مغز هم مفید به شمار می آیند.
این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است.




منبع:

1403/03/21
10:52:24
5.0 / 5
226
تگهای خبر: اپلیكیشن , بدن , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس