به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، سعید نمكی در پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشكی ایران اضافه كرد: با عنایت به افزایش معادل ریالی ارز و هزینه های كمرشكن درمان و نرخ بالای پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت، طرح تحول نظام سلامت اجرا شد. هر دولتی كه روی كار می آید باید این حمایت را از مردم انجام دهد، اما در اجرای این طرح كمی شتابزده عمل شد. یكی از كاستی های این طرح پرونده الكترونیك سلامت، راهنماهای بالینی، نظام ارجاع و پزشك خانواده بود. علاوه بر آن طرح به منابع پایدار گره نخورد.
وی با اشاره به اینكه برنامه ششم توسعه قابل دفاع است و به بخش های ضروری در حوزه سلامت پرداخته است، ادامه داد: در بدترین شرایط، زمانی كه قیمت نفت زیر ۳۰ دلار بود و از ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها هم خبری نبود با صرفه جویی در هزینه ها طرح را ادامه دادیم. در ابتدا به علت هزینه های بالای درمان، طرح به این سمت حركت كرد و نگاه بیمار محوربود.
نمكی كاهش پرداختی از جیب مردم و هزینه های كمرشكن، كاهش هزینه های بستری و توسعه زیرساخت های سلامت و ساخت بیمارستان های جدید را از اتفاقات مثبت طرح تحول یاد كرد و اظهار داشت: ما برای طرح تحول سه هزار میلیارد تومان بیش از دستور رئیس جمهور در نظر گرفته ایم. در سال ۹۱ بیمه سلامت بودجه ای معادل ۲۳۰۰ میلیارد تومان داشت، اما در سال ۹۶ برای نخستین بار با رشد ۱۰۰ درصدی روبرو شد و ۱۱هزار میلیارد تومان بودجه دریافت كرد. ما معتقد هستیم كه بودجه ها مناسب دیده شده اند. ما تمام منابع را در صندوقی دیدیم كه ۵۵ هزار میلیارد تومان منابع برای محیط زیست، سلامت و اشتغال در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن همه منابع مالی برای بیمه شدگان الزامی در لایحه ای دیده شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینكه كاهش هزینه ها با آهنگ كندی انجام شده است، خاطرنشان كرد: ما برای كاهش هزینه های طرح تحول جلسات متعددی گذاشته ایم؛ باید نظام ارجاع، پزشك خانواده، راهنماهای بالینی، پرونده الكترونیك و تغییر نظام پرداخت از فی فور سرویس به DRG اجرا شود.
نمكی با اشاره به اینكه نمی توان سامانه سیب را به نام پرنده الكترونیك سلامت تعریف كرد، اضافه كرد: ما برای برنامه پزشك خانواده طی سه سال ۴۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت كردیم. برای بودجه سال آینده هم هرچقدر كه آن را توسعه دهند هزینه می نماییم. ما برای سال آینده تمام منابع را به منابع عمومی گره زدیم و بودجه ریزی را بر اساس عملكرد تدوین كردیم.
وی ادامه داد: در ایام اول طرح به علت نبود نظارت ۹۰ میلیارد تومان در شش ماه فقط برای تهیه هورمون رشد از جیب بیمه ها پرداخت شده بود. همینطور رقم قابل توجهی برای خرید داروهایی هزینه شد كه تولید كننده داخلی داشت. ما توانستیم این رقم را به در فاصله یك سال به كمتر از ۰. ۱ درصد برسانیم.
به گفته نمكی، بازنگری كتاب ارزشگذاری نسبی، طرح مقیمی پزشكان و طراحی بسته ای برای بیمه ها همچون اقداماتی است كه برای كاهش هزینه های طرح تحول نظام سلامت اجرا خواهد شد
وزارت بهداشت باید تكلیف خویش را روشن كند؛ می خواهد با روش بازار كار كند یا حكمرانی خوب؟
محمدرضا واعظ مهدوی – معاون سازمان برنامه و بودجه- بیان اینكه در سطح كلان نباید خدمتی را حذف نماییم، بیان كرد: نباید كمبود اعتبارات ما را به جایی برساند كه دستاوردهای مثبت زیرپا بماند. برای مثال حذف بیمه مجانی شروع شده است. آزمون وسع ۲۰ سال است كه مطرح شده، اما بانك اطلاعاتی، پرسشنامه، زیرساخت و... ندارد. اتباع افغان كه محوز ندارند مشكل بیمه دارند. اگر فردی به علت پول نداشتن نتواند خدمت دریافت كند، به مفهوم مخدوش شدن طرح و مغایر با اهداف آن است. وزارت بهداشت باید تكلیف خویش را روشن كند؛ می خواهد با روش بازار كار كند یا حكمرانی خوب؟
وی با اشاره به سهم هشت هزار میلیارد تومانی بیمه های تكمیلی از منابع حوزه سلامت، اضافه كرد: باید سهم گیری منابع را به سمت مناطق محروم ببریم. نتایج هزینه كرد و سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و درمان بعد از انقلاب، ارزشمند بوده است؛ هم اكنون ارزش افزوده كل كشور در زمینه بهداشت و درمان ۳. ۲ درصد بوده است، اما در سیستان و بلوچستان به ۵. ۴ درصد رسیده است. در زمینه آموزش هم میزان ارزش افزوده كل كشور ۳. ۲درصد است. در سیستان و بلوچستان این عدد به ۶. ۹ درصد رسید. هزینه در این حوزه سبب محرومیت زدایی و ارتقای سطح زندگی می شود.
معاون سازمان برنامه و بودجه همینطور افزود: گروهی می گویند تخصیص منابع باید با استفاده از بازار باشد و دولت حداقل دخالت را در امور مختلف داشته باشد. علاوه بر آن هیچ وظیفه ای در امر آموزش، اشتغال، سلامت، فقر، مسكن و... ندارد و بازار آن را كنترل می كند. این دیدگاه خودگردانی بیمارستان ها را تولید كرد. اما طبق قانون اساسی بهداشت و درمان، آموزش، مسكن و... حقی همگانی است و همه باید از آن برخوردار باشند، اما این مورد به معنای آن نیست كه در سطح خرد منابع دور ریخته شود.
وی با اشاره به نحوه تخصص منابع در زمان جنگ توسط نخست وزیر وقت، خاطرنشان كرد: در آن زمان هفت میلیارد دلار بودجه داشتیم كه سه میلیارد دلار آن برای جنگ، سه میلیارد دلار برای كالاهای اساسی و یك میلیارد تومان برای مواردی همچون بهداشت و درمان و... اختصاص داده شد. از این رقم ۴۰۰ میلیون دلار برای حوزه سلامت در نظر گرفته شد؛ این مورد نشان داده است كه می توان نظام تخصیص منابع را طوری طراحی كرد كه بهداشت و درمان در اولویت قرار گیرد.
واعظ مهدوی ادامه داد: در جهانی توسعه یافته بهداشت و درمان، آموزش عمومی، فقرزدایی و... جزو وظایف دولت و نظام است و همه باید عزم خویش را جزم كنند كه این امر تحقق پیدا كند.