امضای تفاهم نامه همكاری مشترك میان ایران و كوبا برای تولید واكسن

دستور وزیر بهداشت برای عملیاتی شدن تفاهم نامه های پزشكی با كوبا

دستور وزیر بهداشت برای عملیاتی شدن تفاهم نامه های پزشكی با كوبا وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت عملی شدن همكاری های مشترك میان ایران و كوبا، اظهار داشت: اگر این تفاهم نامه ها بر مبنای برنامه عملی تنظیم شده ای پیش روند، می توانند در آینده نتایج موثری را در پی داشته باشند.



به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، دكتر سید حسن هاشمی در دیدار با وزیر بهداشت كشور كوبا ضمن ابراز امیدواری نسبت به ارتقای روابط ایران و كوبا اظهار داشت: وزیر بهداشت كوبا پیشنهاد كرد كه ملاقات مان در یكی از مهم ترین دانشگاه های ایران یعنی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار گردد. این دانشگاه نزدیك به ۸۰ سال قدمت دارد و یكی از نهادهای مهم علمی كشور ایران است كه دارای ۱۸۰۰ استاد و ۱۵ هزار دانشجو بوده و بالاترین رنكینگ پژوهشی را در كشور و منطقه به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای كه در گذشته در حوزه تولید واكسن و انتقال تكنولوژی تولید واكسن به كشورمان با طرف كوبایی به امضا رسیده بود، اظهار داشت: فكر می كنم ما در گذشته توافقات خوبی انجام داده ایم، اما همكاران مان كارها را به خوبی پیش نبرده اند. ما در گذشته در زمینه تولید واكسن توافقاتی انجام دادیم، اما به نظر می رسد كه كارهای عملی این تفاهم نامه بسیار كند پیش می رود. طبق تفاهم نامه پیشین قرار بود در زمینه تولید واكسن هپاتیت، اینترفرون و... اقداماتی انجام شود اما تا كنون اقدام عملی را در این حوزه شاهد نبوده ایم.

هاشمی با اشاره به اینكه اگر تفاهم نامه هایمان بر مبنای برنامه عملی كه تنظیم شده، پیش رود، می تواند نتایج موثری را در آینده به دنبال داشته باشد، اضافه كرد: آنطور كه به نظر می آید مشكلی كه سبب شد اجرای این تفاهم نامه ها با سرعت پیش نرود، مشكلات مالی بوده است كه البته مشكلی جدی به حساب می آید. فكر می كنم كه هر قراردادی باید حتما اجزای مختلفش به درستی تعریف شود. یكی از دلایلی كه پروژه های قبلی به خوبی پیش نرفتند این است كه به موضوعات مالی در این تفاهم نامه ها كمتر توجه شده بود.

وزیر بهداشت كشورمان ادامه داد: ازاین رو اگر نقصی در قرارداد وجود دارد دو طرف باید هر چه سریع تر آن را رفع كنند. مسلم است كه هر چه در ایران تولید شود، حداقل یك بازار ۸۰ میلیونی كشور ایران مكلف می شوند كه از آن استفاده كنند. ازاین رو اگر كوبا با طرف ایرانی، سرمایه گذاری مشترك انجام دهد، حداقل یك مشتری ۸۰ میلیونی ثابت از سوی ایران خواهد داشت. ضمن اینكه مسائل منطقه ما به سمتی رفته كه جمعیت این منطقه در حال افزایش است و كشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان و... به علت سابقه فرهنگی مشتركی كه با ایران دارند، تمایل دارند كه محصولات ما در بازارهای آنها قابل ارزیابی باشد.

هاشمی با اشاره به دیدارش با وزیر بهداشت پاكستان اظهار داشت: بعنوان مثال كشور پاكستان جمعیتی بالغ بر ۲۰۸ میلیون نفر دارد و این كشور وارد كننده واكسن به حساب می آید. آنها علاقمند بودند در این حوزه از ایران خریدار باشند. كشور افغانستان هم به همین صورت است. ازاین رو دو طرف ایرانی و كوبایی باید مشكلات جزئی تفاهم نامه را برطرف و در جهت عملیاتی كردن آن حركت كنند. تصور می كنم كه امضای قرارداد كم اهمیت تر از اراده ای است كه دو طرف باید برای به انجام رساندن كارها داشته باشند.

وی با اشاره به اینكه از همكارانم در ایران می خواهم آنچه را كه لازم است در یك زمان كوتاه برای عملی كردن این تفاهم نامه به انجام برسانند، اظهار داشت: فراموش نكنید كه شركت های چند ملیتی هم به این بازار علاقمندند و اجازه نمی دهند كه این روند بیشتر طول بكشد.

وزیر بهداشت كشورمان با اشاره به ابراز تمایل وزیر بهداشت كوبا در خصوص همكاری های آموزشی مشترك میان دو كشور و تولید دانشگاه مشتركی برای تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشكی اظهار داشت: همانطور كه در گذشته با وزیر كوبا صحبت كردیم ما محلی را در جزیره كیش برای تولید دانشگاهی مشترك با كوبا آماده كرده ایم. جزیره كیش بخشی از ایران است كه برای ورود به آن نیاز به ویزا وجود ندارد. ما در آنجا زمین و فضای لازم را در اختیار داریم و فكر می كنم با همكاری دو طرف می توانیم درباره آن تصمیم گیری كنیم. در عین حال باید توجه كرد كه فاصله میان جزیره كیش و كشورهایی مانند كویت، بحرین، قطر، عمان و... كمتر از یك ساعت است. ازاین رو این سرمایه گذاری مشترك می تواند برای كشور كوبا هم كه پزشكانش در بعضی كشورهای منطقه فعالیت دارند، مناسب باشد. ازاین رو اگر موافق باشید گروهی ویژه برای این پروژه تعیین می كنیم تا نتیجه را به ما گزارش كنند.

هاشمی با اشاره به امضای تفاهم نامه اجرایی برای تولید واكسن هگزاوالان و انتقال دانش فنی آن به ایران و همینطور سرمایه گذاری مشترك در حوزه آموزش پزشكی با كشور كوبا كه امروز انجام شد، اظهار داشت: در این تفاهم نامه باید سهم كوبا، ایران و سهم آینده هر یك از این كشورها از بازار مشخص باشد. ازاین رو ما منتظریم كه نتیجه این تفاهم نامه را در عمل ببینیم.

هاشمی با اشاره به اینكه كوبا یكی از معدود كشورهایی است كه طی ۴۰ سال قبل حامی ایران بوده است، اظهار داشت: این كشور در دو محصول سیگار و دانش پزشكی تجربیات زیادی دارد كه ما بر خلاف محصول اول، خواستار تجربیات این كشور در حوزه پزشكی هستیم. خوشبختانه با كوبا در حوزه ساخت واكسن و انتقال تكنولوژی همكاری های خوبی داشته ایم و امیدوارم بتوانیم دانشگاه مشتركی را با این كشور در سواحل جنوبی خلیج فارس دایر كنیم و در جهت جذب دانشجو، ارتقای دانش پزشكی و استفاده از تجربیات مشترك گام برداریم.

وزیر بهداشت كشورمان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به مذاكرات كوبا با آمریكا برای برداشته شدن تحریم های این كشور، اظهار داشت: آمریكا بار دیگر ثابت كرد كه نه برای شما و نه برای ایران قابل اعتماد نیست. گرچه در دوره آقای اوباما مذاكراتی از جانب كشور آمریكا با كشورهای ایران و كوبا در حال انجام بود، اما رهبران دو كشور پیش بینی جز آنچه كه صورت گرفت نداشتند. به نظر می رسد در این مذاكرات نه ما و نه كوبا ضرر نكرده ایم، بلكه بار دیگر به همه دنیا ثابت شد كه آمریكا غیرقابل اعتماد است.

هاشمی ادامه داد: خاطرم هست كه با یكی از مقامات كشور كوبا صحبت می كردم كه می گفتند اجازه دهید ۱۰۰ روز از آغاز ریاست جمهوری آقای ترامپ بگذرد و او بعدا یاد می گیرد كه در چه جایگاهی است و در این جایگاه چگونه باید با دنیا صحبت كند. اما امروز بیش از یك سال از ریاست جمهوری آقای ترامپ گذشته اما او هنوز مشغول توئیت بازی است. رئیس جمهوری را در دنیا نمی شناسم كه اینقدر با توئیت و توئیت بازی مشغول رفتارهای متناقض باشد.

هاشمی تصریح كرد: ازاین رو ما باید از فرصت هایی كه ملت مان در اختیارمان قرار داده برای تقویت متقابل یكدیگر، نهایت استفاده را انجام دهیم. این مورد نشان داده است كه مسیری را كه رهبران دو كشور ایران و كوبا یعنی مقام معظم رهبری و آقای كاسترو نشان دادند و این مسیر توجه به قدرت داخلی و مردمی بود، راه درستی است و نباید این راه را گم كنیم.

به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، امروز تفاهم نامه ای در خصوص انتقال دانش فنی تولید واكسن هگزاوالان میان رئیس انستیتو پاستور ایران و موسسه بیوكوبا فارما به امضا رسید. همینطور وزرای بهداشت دو كشور در زمینه سرمایه گذاری های مشترك برای تولید دانشگاه پزشكی مشترك میان ایران و كوبا گفت وگوهایی انجام دادند و قرار شد گروهی این مورد را مورد بررسی قرار دهند تا این دانشگاه در جزیره كیش تولید شود.

هاشمی تصریح كرد: ما متعهد می شویم كه اگر خط تولید واكسن كوبا در ایران فعال شود، ایران موظف می گردد كه تنها از كوبا واكسن را خریداری كند.



 

1396/09/12
22:59:19
5.0 / 5
4433
تگهای خبر: بهداشت , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس