كاهش فشار كار با نگهداری گیاهان كوچك در محل كار

كاهش فشار كار با نگهداری گیاهان كوچك در محل كار به گزارش آرایش عروس متخصصان می گویند داشتن یك درخت بونسای یا كاكتوس روی میز محل كارتان و خیره شدن به هنگام كار به آن می تواند منجر به آرامش و كاهش استرس شغل شما شود.


به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، متخصصان ژاپنی با عنایت به این گزاره كه طبیعت برای بهبود عمومی تندرستی مفید می باشد، به بررسی این كه آیا یك گیاه كوچك می تواند واقعاً خلق وخوی افراد را در محل كار بهبود بخشد، پرداخته اند.
این متخصصان در مطالعه ای به كارمندانی كه در ادارات كار می كردند، یك گیاه آپارتمانی مانند بونسای، كاكتوس یا كوكداما دادند و از آنها خواسته شد تا به مدت چهار هفته از گیاه نگهداری كنند.
دو عامل سنجش استرس، میزان اضطراب روزانه و ضربان قلب آنها نیز قبل و پس از مطالعه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد كه این كارمندان وقتی یك گیاه روی میز كار خود داشتند، میزان استرس در میان آنها كاهش شایان توجهی داشت.
متخصصان دانشگاه هیوگوی ژاپن اعلام نموده اند كه نگهداری از یك گیاه در محل كار منجر به حواس پرتی كارمندان از استرس ساعات كاری می شود.
هم اكنون افرادی كه از مزایای نگهداری از گیاهان برای كاهش استرس مطلع بوده و از آنها بهره مند می شوند، خیلی كم بوده و از همین رو متخصصان ژاپنی تصمیم به اثبات علمی آن گرفتند.
۶۳ كارمند دفتری در ژاپن داوطلب شدند كه در این مطالعه شركت نمایند. آنها در طول روز در معرض فضای سبز كمی قرار داشتند. هر كدام از آنها از بین گیاهانی همچون كوكداما، كاكتوس سن پدرو، اكوریا (ساق عروس)، بونسای، شامادورا الگانس و تیلاندزیا یك مورد را برای نگهداری انتخاب كردند.
به شركت كنندگان سفارش شد تا هر وقت در طول روز احساس خستگی كردند، استراحت های سه دقیقه ای پشت میز خود داشته باشند. همه شركت كنندگان در دو مرحله از مطالعه شركت كردند كه مرحله اول یك دوره كنترل بود كه یك هفته به طول انجامید و گیاهان در آن نقشی نداشتند. مرحله دوم چهار هفته به طول انجامید و به داوطلبان این امكان را داد كه از گیاه مورد نظر خود روی میز كارشان مراقبت كنند.
در مرحله كنترل، همه ۶۳ داوطلب در طول استراحت سه دقیقه ای به میز كار خود خیره می شدند و در مرحله دوم در هنگام استراحت به گیاه خود خیره می شدند.
متخصصان استرس روانشناختی شركت كنندگان را با استفاده از پرسش نامه های استاندارد درانتها هر دو مرحله سنجیدند. دامنه نمرات این پرسشنامه بین ۲۰ تا ۸۰ بوده و هرچه نمره بالاتر باشد نشانه بالاتر بودن سطح اضطراب در افراد است.
نتایج نشان داد كه میانگین اضطراب از ۴۷.۹ پس از مرحله كنترل بدون گیاه به ۴۶.۲ پس از مرحله مداخله با گیاهان كاهش یافته است. بااینكه شاید در ظاهر این كاهش كم به نظر برسد اما از نظر متخصصان اهمیت بالایی دارد.
متخصصان هم چنین ضربان قلب و استرس فیزیولوژیكی كه بر نحوه عملكرد بدن تأثیر می گذارد را اندازه گیری كردند. نتایج نشان داد كه ۲۴ درصد از شركت كنندگان در مرحله مداخله هنگامی كه به گیاه خود خیره شده بودند با افت ضربان قلب مواجه گشتند. در مقایسه، هنگامی كه داوطلبان بدون داشتن گیاه به میز كار خود خیره شدند، این میزان كاهش پنج درصد بود.
متخصصان می گویند یك گیاه حواس پرتی را از افكار كاری به وجود می آورد اما اشیای روی میز، مانند تلفن، صفحه كامپیوتر یا دفترچه یادداشت این كار را نمی كنند. گیاهان بعنوان یك شیء طبیعی عناصری را در بر می گیرد كه ممكنست احساسات راحتی را همچون نشاط، زیبایی، محبت و غیره القا كند كه گمان می رود در دور شدن از افكار در رابطه با كار مفیدست.
به نوشته روزنامه دیلی میل، در واقع نگهداری از یك گیاه موجب دوری از عوامل استرس زا می شود و به شركت كنندگان امكان می دهد تا حتی تنها برای چند دقیقه خودرا از فشار كار جدا كنند. گیاهان آپارتمانی كوچك می توانند در محیط های كاری از نظر اقتصادی نیز مفید باشند، برای اینكه موجب كاهش استرس و به نوبه خود بهبود بهره وری افراد می شوند.


 


منبع:
 

1398/10/16
22:33:10
5.0 / 5
4510
تگهای خبر: آرامش , استاندارد , استرس , بدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس