وزارت بهداشت هشدار داد

۴ مرگ ناشی از هاری در ۱۴۰۳

۴ مرگ ناشی از هاری در ۱۴۰۳ به گزارش آرایش عروس، رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان وقوع چهار مورد مرگ هاری در سال 1403 تا کنون، از مردم خواست از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند.


به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شیرزادی در این زمینه گفت: افراد باید از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، چونکه بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان ها توسط سگ ها رخ می دهد.
وی به مردم سفارش کرد: از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز کنید؛ چونکه سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش، احتمال مبتلاشدن به بیماری هاری وجود دارد.
شیرزادی افزود: تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوانِ گزنده، سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد، باید هاری تلقی نمود و بیمار را فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد. یعنی داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام «سرو واکسیناسیون» فرد نیست.
رییس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت بیان داشت: هاری نوعی بیماری ویروسی است که بوسیله گزش حیوانات هار به انسان منتقل می شود. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می شود و زمانی که حیوان هار، انسان یا حیوان دیگری را گاز می گیرد بدنبال جراحت وارد شده بر سطح پوست، ویروس وارد بدن می شود و چون این ویروس عصب دوست است، به نخاع و در نهایت مغز می رسد و منجر به ایجاد التهابی در مغز به نام آنسفالیت می شود که اگر فرد به این وضعیت برسد، هاری در بدن مستقر شده و فرد به این بیماری مبتلا شده است.
شیرزادی با اشاره به اینکه اصلی ترین راه سرایت بیماری هاری بوسیله گاز گرفتن حیوانات است، اظهار داشت: خصوصاً در مورد گربه و گربه سانان بوسیله پنجه کشیدن نیز بیماری هاری انتقال می یابد؛ برای اینکه گربه دائماً مشغول لیسیدن پنجه هایش است و پنجه ها آلوده به بزاق می شوند و در موقع پنجه کشیدن می تواند ویروس را بوسیله خراش به انسان منتقل کند. بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد، قابل سرایت است.
وی افزود: باتوجه به تقویت سیستم مراقبت و گزارش دهی موارد حیوان گزیدگی و به موازات آن افزایش موارد هاری حیوانی در ۲۰ سال قبل در کشور، آمار موارد حیوان گزیدگی از۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد (با میزان بروز ۳۵ در صد هزار نفر جمعیت) در سال ۱۳۶۶ به بالای ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ (با میزان بروز ۱۷۷ در صد هزار نفر جمعیت) رسیده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ تا حالا ۴ مورد فوتی ناشی از هاری در کشور رخ داده است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ موارد فوتی هاری ۱۸ مورد گزارش شد. با اقدامات بموقع (ارجاع به مراکز مجهز شستشو و واکسیناسیون) نسبت موارد هاری انسانی به میزان بروز حیوان گزیدگی (به عنوان یکی از فاکتورهای مهم مراقبت حیوان گزیدگی) کم شده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، شیرزادی اظهار داشت: برمبنای آخرین وضعیت بروز حیوان گزیدگی در کشور، بیشترین میزان بروز در استانهای گلستان و اردبیل و تهران (۵۰۳ و ۳۹۸ مورد در صد هزار نفر جمعیت) و بعد از آن استانهای خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری (۳۹۷ و ۲۹۲ مورد در صد هزار نفر جمعیت) بوده است.
وی با اشاره به اینکه سایر استانها بروز متوسط و خفیفی دارند، اضافه کرد: هاری انسانی و موارد فوت نیز در استانهای شمالی و شمال غربی (مازندران، گلستان، کرمان، فارس، هرمزگان، همدان، کردستان، لرستان و کرمانشاه) گزارش شده است.
رییس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت اظهار داشت: باتوجه به بومی بودن بیماری در کشور، کلیه موارد حیوان گزیدگی در انسان توسط پستانداران خونگرم، می بایست تحت درمان و اقدامات مراقبتی پیشگیری قرار داده شوند.
شیرزادی با تأکید بر لزوم مراجعه سریع به مراکز درمانی بعد از گزش توسط حیوانات، اظهار داشت: اگر کسی مورد گزش قرار گیرد به سرعت باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند تا اقدامات واکسیناسیون برایش انجام شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود و هم اکنون ۷۸۵ واحد مراقبت پیش گیری از هاری و حیوان گزیدگی در سراسر کشور فعال است.



1403/03/19
12:01:03
5.0 / 5
229
تگهای خبر: بدن , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس