محققان اتریشی پی بردند؛

عارضه روان پریشی در كمین صعودكنندگان به هیمالیا

عارضه روان پریشی در كمین صعودكنندگان به هیمالیا آرایش عروس: محققان دریافتند بالارفتن از ارتفاعاتی نظیر كوه هیمالیا می تواند منجر به اختلالات روانی، به خصوص روان پریشی، شود.



به گزارش آرایش عروس به نقل از مهر، روان پریشی یا سایكوز یك مشكل غیرعادی روانی است كه در قالب «از بین رفتن تماس با واقعیت» توصیف می گردد. افراد مبتلا به روان پریشی دچار تغییر شخصیت و اختلال فكری می شوند.
این اختلال برپایه میزان شدتش می تواند همراه با رفتارهای غیرعادی یا عجیب و غریب و همینطور مشكل در تعامل اجتماعی و اختلال در انجام فعالیت های روزمره باشد.
یك تیم تحقیق از ایتالیا و اتریش موفق به كشف این عارضه موسوم به «سایكوز در ارتفاعات بالا» شدند.
دكتر هرمان بروگر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «در ارتفاعات فوق العاده بلند، كوهنوردان، اغلب در معرض مبتلا شدن به یك حالت روانی خاص و نوعی اختلال حواس قرار می گیرند كه در آن فرد از حالت طبیعی و دنیای واقعی خارج می گردد. »
به گفته وی، «در این حالت، علائم اختلالات روانی شامل توهم، تجسم های غیر واقعی و افكار بیهوده هستند. به طور مثال، زمانی كه دكتر جرمی ویندزر متخصص بیهوشی و كوهنورد معروف، در سال ۲۰۰۸، از قله اورست صعود كرد، دستخوش تجربه ای اینچنینی و عجیب در كوهنوردی خویش گردید. »
او اذعان نمود: «زمانیكه تنها و در ارتفاع بیش از ۸. ۲ كیلومتری هیمالیا بودم، گرفتار حالت هذیانی شدیدی شدم و در تمام مدت روز، مردی به نام جیمی، برای مدت طولانی من را همراهی می كرد و با سخنان دلگرم كننده اش به من امید می داد و بعد از آن، بدون اینكه هیچ ردی از خود باقی بگذارد، ناپدید گردید. »
به طور كلی پزشكان تصور می كنند كه این اختلال ها و داستان های روان پریش گونه علائمی مانند سردردهای شدید، سرگیجه و اختلال حواس و ناپایداری تعادلی را به همراه داشته باشند.
در واقع اینگونه بیماری های ارتفاعی، ناشی از كمبود اكسیژن بوده و معمولاً در ارتفاعات بالا بروز كرده و می تواند سبب تولید مایعی كشنده در ریه ها یا مغز گردد.
محققان در مطالعات جدید خود و با استفاده از تجزیه و تحلیل ۸۳ داستان و اختلال روانی در ارتفاعات مختلف، به نتایج جدیدی در این خصوص و پدیده روانی با نام «سایكوز در ارتفاعات بالا» دست یافتند.
آنها لیستی از علایم روان پریشی، مانند شنیدن صداهای گوناگون را در ارتفاعات مختلف تهیه نمودند، اما این علایم بطور واضح به هیچ یك از علائم فیزیكی مربوط به بیماری ارتفاع و یا بیماری های روانی مشابه مرتبط نبودند و در واقع، افرادی كه دچار این حالات غیرعادی می گردند، كاملاً سالم بوده و هیچگونه استعدادی در ابتلاء به بیماری های روانی نداشتند.
محققان بر این باورند كه به احتمال زیاد، این پدیده و اختلال روانی، در ارتفاع بیش از ۲۲، ۹۶۵ پا و معادل با ۷۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رخ خواهد داد.
آنها هنوز مطمئن نیستند كه بطور قطع چه چیزی ممكن است سبب بروز چنین اختلالاتی گردد و در واقع، شاید كمبود اكسیژن یا مراحل اولیه تورم در مناطق خاصی از مغز علت بروز این اختلال باشد.
با این حال، این سندرم، به وضوح خطر مشخصی را نمایش می دهد و در واقع، حتی كوچكترین اشتباه در ارتفاعات زیاد می تواند مرگبار باشد. مهم است كه كوهنوردان از این خطر آگاهی داشته باشند و باید بدانند كه این توهم ها واقعی نبوده و این حالات ناپایدار برگشت پذیر هستند.
دانشمندان در تحقیقات جدید خود، با قرار دادن داوطلبان در اتاق هایی با شرایط اكسیژن كم و فشار هوای پایین، به دنبال شبیه سازی این پدیده و مقایسه آن با حالت طبیعی و شرایط قرارگیری در ارتفاعات بالا هستند.

1396/09/30
14:00:56
5.0 / 5
4814
تگهای خبر: بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس