وزیر بهداشت:
سرمایه های ملی كشور روی نیمكت مدارس نشسته اند
وزیر بهداشت اظهار داشت: سرمایه های ملی هر كشوری روی نیمكت مدارس نشسته اند.
به گزارش آرایش عروس به نقل از مهر، سعید نمکی وزیر بهداشت در یازدهمین نشست گفت وگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش وپرورش و دستگاه های مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول که با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش و پرورش استان و رؤسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور بامداد امروز برگزار شد، بیان کرد: خیلی دوست داشتم زودتر از اینها در این جلسات حضور پیدا کنم اما روزگار سختی را می گذرانم و روز و شب های پر زحمتی است و امیدوارم با توکل به خدا و آبروی اولیا و انبیا کمک نماید تا بتوانیم سرافراز از این امواج سهمگین عبور نماییم. ن وی افزود: عزیزانی در جلسه حضور دارند که نگاه من را به حوزه آموزش و پرورش در زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم می دانند و در آن دوره آنچه در توان داشتم برای پشتیبانی از این دستگاه بسیار مهم به کار گرفتم. اعتقاد من بر این است که در ادبیات امروز توسعه انسان ابزار توسعه نیست. انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه یافتگی از همان کودکی است و مهمترین برش شکل گیری شخصیت کودک پس از خانواده در مدرسه است. داگلاس نورس که یکی از تئورسین های تربیت و توسعه در جهان است و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۹۳، می گوید اگر خواستید ببینید مملکتی به سمت توسعه یافتگی می رود یا خیر، به اتوبان ها و خیابان ها و کارخانه ها و معادنش را نبینید بلکه بروید و مدارسش را ببینید که چقدر در آن مدرسه ها بچه هایی با روح های جست وجوگر روی نیمکت ها نشستند و چقدر معلم های آماده برای پاسخگویی به این مطالبات جست وجوگرانه بچه ها در مدارس حضور دارند. او می گوید سرمایه های ملی شما روی نیمکت مدارس نشستند. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش پربازده است نمکی افزود: من همیشه معتقد بودم هزینه نیست آنچه در آموزش و پرورش خرج می نماییم بلکه یک سرمایه گذاری پاسخ دهنده و پر بازده ملی است. یادشان هست دوستان وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم وقتی صحبت از لطمه های اجتماعی شد عرض کردم که خیلی دیر به سراغ لطمه اجتماعی می روید مقابله با لطمه اجتماعی را باید از مدرسه آغاز کرد و این طرح نماد یا پیش گیری از لطمه های اجتماعی مدرسه محور اندیشه ای بود که ما در آنجا با یک کار گسترده بین بخشی شروع کردیم و دکتر حمید. هم در بیشتر جلسات ما حضور داشت. وی افزود: این جوانی که معتاد شده و دوران رسیدگی به او را با غفلت گذراندیم ایام بسیار مهم را فراموش کردیم دیگر بازگشت به ایام پاکیزگی سخت و بعضاً غیر امکان دارد. من معتقدم مدرسه جایگاه بسیار مهمی است برای همه ابعاد در نظام سلامت. نیازمند بازبینی در همه ابعاد تربیتی و آموزشی در مدرسه هستیم وی ادامه داد: ما نیازمند یک بازبینی در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدرسه هستیم. من گام های بسیار بلند و زیبایی که وزیر آموزش و پرورش برداشتند را می ستایم. همین کاری که در توسعه زیرساخت های مجازی برای دسترسی عادلانه دانش آموزان کشور به راهکارها و مکانسیم های مورد نیاز تعلیم و تربیت پیمودند کار بسیار بزرگی است. اوایل که در دولت طرح را می آوردند خیلی ها بعنوان ظرفیت به آن نگاه نمی کردند اما خودشان مستحضر هستند که نخستین کسی که بعنوان ظرفیت بنیادین یک زیرساخت به موضوع نگاه می کرد و ایشان را تحسین می کرد من بودم. وی افزود: آنچه ما در آموزش و پرورش در سالهای گذشته رفتیم چیزی بعنوان آموزش انجام ندادیم. ما یک حرکتی که به قول فرنگی ها "پر کردن حافظه دانش آموز از اعداد و ارقام بسیار سنگین است" را در ایام اول داشتیم. بحث مهم امروز دنیا جامعه محور کردن آموزش و تربیت است. در دنیای پیشرفته روزهای اول بچه ها را می بردند تا با محورهای اجتماعی آشنا کنند مثل اینکه پلیس راهنمایی چه کار می کند یا پارلمان چطور برای مردم تصمیم می گیرد. اما و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه می کاریم و همه می روند در المپیادها در آخر هم آنها را دودستی تقدیم کشورهایی می نماییم که بانک ژنتیک خوب کشورهای دنیا را جمع می کنند. انزوا درون خانواده ها یک خطر جدی است نمکی اظهار داشت: من معتقدم ما واقعاً باید یک تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال نماییم و این جامعه محور کردن و اینکه بچه ها را با مسائل اجتماعی بیشتر آشنا گردند از رسالت های ما است. به ویژه امروز که انزوا در زندگی شهری در آپارتمان های کوچک را شاهدیم و بعد و موبایل و شبکه های مجازی بر آن دامن زده است. یک روزی می گفتند تلفن وقتی اختراع شد آدم ها را به هم نزدیک کرد اما امروز تلفن های دستی آدم ها را از هم دور کرده است. اعضای خانواده با هم هستند ولی از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در خانه به مرور با رفتار پدر و مادر به در انزوا در این دنیای پیچیده خودش را غرق می شود. امروز روزی است که ما به تربیت کودکان بعنوان بحث جدی در جامعه محورکردن دیدگاه ها باید تلاش نماییم. متأسفانه این انزوا یکی از خطرهای جدی است که همه سنین را دارد تهدید می کند. وزیر بهداشت اظهار نمود: من عاشق ادبیات توسعه هستم و دوست دارم مسائل را کلی تر ببینم و معتقدم اگر مقرر است روزی اتفاقی بیفتد و تحول بنیادین آغاز شود، آن مقطع بازتاب های گسترده در نظام های کشور دارد و همیشه معتقد بودم دیدگاه هایی را تقویت کنم که موافق سرمایه گذاری در آموزش و پرورش هستند. سال هایی که در سازمان برنامه و بودجه بودم اهتمام کردم بیشترین تخصیص ها را برای آموزش و پرورش قائل شوم و در بحث نوسازی مدارس حتی تخصیص ۱۱۰ درصدی دادم و نخستین سالی بود که این صورت گرفت تا بتوانیم در ایام بحرانی سخت بتوانیم یک تحرکی در زیرساخت آموزش و پرورش مملکت ایجاد نماییم. ظرفیت خیرین را هم فعال کردیم. البته معتقد بودم مدارس تک کلاسه و دو کلاسه را به مجتمع های جان دار تر تبدیل نماییم که این مساله متأسفانه دنبال نشد. دعا می کردم باردیگر به دام وزارت بهداشت نیفتم وی با اشاره به اینکه به حوزه تخصصی خودمان که نظام سلامت است بازگردیم، بیان کرد: ۳۰ سال پیش در ۲۲ کشور شرق مدیترانه ما اول شدیم و شاید همین تاریخچه بود که باز من را به دام این مجموعه انداخت و شاید مشیت الهی بود که در این روزهای سخت بنده بعنوان یک سرباز این رسالت را به دوش بکشم چون هر بار از مقابل وزارت بهداشت رد می شدم می گفتم خدایا من را به هر دامی می اندازی بینداز ولی به دام اینجا نیانداز. زمانی هم که دکتر هاشمی می خواستند از وزارتخانه بروند به ایشان گفتم من در طول زندگی تنها دست پدرم را بوسیدم ولی حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی و من به این تله نیفتم؛ البته این را هم نمی دانستم که سیل و زلزله و کرونا و…هم در پیش است. شاید خداوند ماموریت هایی را به دوش یک عده در شرایطی می گذارد و من همیشه راضی ام به رضایت پروردگار امیدم این است و کاری برای مردم کنم و همین طور شرمنده خون شهدا نشوم. در اوج کرونا پوشش بالای ۹۷ درصد واکسیناسیون را حفظ کردیم نمکی اظهار داشت: ما زمانیکه در ۲۲ کشور مدیترانه شرقی اول شدیم، با چند کار اساسی که کردیم این رخ داد. یکی با پوشش خانه های درمانی و واکسیناسیون گسترده مایع درمانی خوراکی و تغذیه با شیر مادر. امروز هم در اوج کرونا ما پوشش بالای ۹۷ درصد واکسیناسیون را حفظ کردیم و مراقبت از زنان حامله را در پوشش عالی نگه داشتیم و این از افتخارات به خاطر زیرساخت هایی است که پیش تر ایجاد کردیم که حتی در در دورترین جاها خانه بهداشت داریم. این دست آورد بزرگ که شاخص مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده و مرگ زنان به سبب عوارض حاملگی و زایمان در هر ۱۰۰ هزار زایمان و باداری را کاهش دادیم را با همین حرکت ها انجام دادیم. به دام بیماریهای غیرواگیردار افتاده ایم وی با اعلان اینکه گذشته با امروز یک تفاوتی کرده است، بیان کرد: ما در گذشته واکسن را خودمان می آوردیم و زنجیزه سرد را خودمان تامی ن می کردیم و بسیاری از ابعاد وابسته به وزارت بهداشت بود؛ گرچه جهاد جاده کشید، برق به روستا رفت، تلویوزین رفت و آگاهی مردم بالا رفت و یخچال آمد و مردم در یخچال غذا را نگه داشتند و حرکت توسعه در سایر ابعاد هم به ما کمک کرد، اما عمده ترین بخش را ما در وزارت بهداشت به عهده داشتیم و خیلی همکاری بین بخشی مؤثر نبود. اما امروز عوامل مرگ و میر و خطر به شدت متفاوت از گذشته است. امروز فشارخون بالا، بیماری دیابت و سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها و … عامل خیلی از مرگ و میرها است. که ما خیلی نقشی در جلوگیری از آنها نداریم و این مساله به شیوه زیست مردم بر می گردد. ما سالی ۳۸۰ هزار مرگ داریم که از این تعداد ۳۱۳ هزارتای آن به سبب به بیماریهای غیرواگیر است و من این افتخار را دارم که ۳۰ سال پیش این دورنما را دیدم که روزی از تله بیماریهای واگیر مثل مالاریا درمی آییم و به سیاه چاله بیماری غیرواگیر می افتیم و آن روز اداره کل بیماری غیرواگیر را ایجاد کردم. بعد ما اندیشمندان آنرا تعطیل کردند و باردیگر با سفارش ما شکل گرفت. در تصادفات و حوادث جاده ای و ناهنجاریهای رفتاری کمترین نقش را ما داریم و این مساله بر می گردد به شیوه زیست که اینجاست پای مدرسه باز می شود چون شیوه زیست در مدارس شکل می گیرد. در مدرسه بچه می آموزد که تغذیه مناسب یعنی چی؟ جاقی و افزایش وزن یعنی دیابت زودرس! هر دو دقیقه یک ایرانی بر اثر فشار خون می میرد وزیر بهداشت افزود: اینهمه امروز به خاطر کرونا با مرگ بالا غصه می خوریم و متوجه نیستیم با قاتل خاموش و پر فشاری خون هر روز جان های خیلی از دست می روند. امروزه هر سه دقیقه یک ایرانی به سبب کرونا فوت می کند اما هر دو دقیقه یک نفر به سبب فشار خون بالا می میرد. این مساله را در کجا می شود این را نهادینه کرد؟ در مدرسه! همانطور که احترام به حقوق شهروندی را در مدرسه می شود به بچه ها آموخت، شیوه زیست مناسب هم باید در مدرسه آموخته شود. با مراقبین سلامت تحول در نظام سلامت در آموزش و پرورش ایجاد نمی شود وی با اعلان اینکه امروزه از فرمایشات مدیران استانی استفاده کردم، بیان کرد: البته من از شما می خواهم بجای اینکه می خواهید پزشک بفرستیم در بیمارستان فرهنگیان شما کاری کنید که فردا من این میزان پزشک نخواهم یعنی شما دادرس وزارت بهداشت هستید. برای تغییر شیوه زندگی در آموزش و پرورش و ورزش منظم و ورزش همگانی باید تلاش نماییم. امروز آموزش و پرورش طلایی ترین نقش را برای تغییر الگوی زندگی در مدرسه دارد. البته ما هم در خدمت فرهنگیان هستیم. من هم معتقدم باید در این حلقه مراقبین بهداشت باشند و یا بحث درمانگاه فرهنگیان را دنبال می نماییم اما افزایش آگاهی کودکان این مملکت خصوصاً در ابتدایی بسیار مهمست و معلم برای آموزش الگوی مناسب زندگی رکن اصلی است. گرچه بیماریهای واگیردار میهمان مکرر بشریت خواهند بود اما امروز عمده خطر عمده بیماریهای غیرواگیر هستند. نمکی اظهار داشت: اینجا مراقبین بهداشت کاری نمی توانند بکنند و معلم عاشق فهیم است که می تواند نقش مهمی ایفا کند. اینکه یک نفر بشود مراقب سلامت و یک نفر معلم اشتباه است. این اشتباهی است که در روانپزشکی هم کردیم و آنرا از بقیه علوم جدا کردیم. در حالی که وقتی روان کسی بهم می ریزد آریتمی قلبی هم پیدا می کند. امیدوارم این راه خطای تفکیک را آموزش و پرورش نرود. ما باید معلمان جامع الشرایط داشته باشیم. با ۱۰۰ هزار مراقب سلامت، تحول در نظام سلامت آموزش و پرورش ایجاد نمی گردد. البته ما با زیرساخت شاد می توانیم انتقال آموزش بهداشتی به معلمان را بدهیم تا با زبان گفتمان مناسب به کودکان منتقل کنند. اگر گفتمان مناسب نداشته باشیم بچه ها درک نمی کنند. معلمی کار عاشقی و انبیا است. در بهمن ماه فریاد زدیم باید راه ها را بست وی ادامه داد: در ارتباط با کرونا ما روزهای سختی را می گذرانیم اما می شد این روزها را ساده تر گذراند. ما در یک شرایطی اواخر دی ماه موارد چین را شنیدیم و باتوجه به شناختی که از شاکله ویروس داشتم گفتم که با موجودی روبرو می باشیم که تا مدتی گرفتارمان خواهدنمود. این شترگاو پلنگ همه کاری با بشر خواهدنمود. ما خودمان را آماده کردیم و شاهد هستید که در بهمن ماه در دولت فریاد زدم باید راه ها را بست و گفتم اگر این آتش به نیستان کشور افتاد، دامن تک تک اعضای این کابینه را خواهد گرفت. به همکاران گفتم حتی اگر نسیمی هم بیاید شما آنرا طوفان تصور کنید و سنگر آرایی کردیم و تجربه دفاع مقدس را به کار بردیم. در طوفان قم و گیلان مریضی پشت درب بیمارستان نماند و تازه زمانی که به اروپا و آمریکا رسید شرایط را درک کردند؛ آن هم در زمانی که آمریکایی ها ۱۱۱ میلیارد دلار هزینه کردند. انگلیسی ها ۲۲ میلیارد پوند در نظام سلامت خرج کردند و در این شرایط یک میلیارد یورو از صندوق توسعه به ما داده شد که تا یک ماه قبل ۳۰ درصد آنرا گرفتیم. نمکی اشاره کرد: الان ۵ میلیون واکسن آنفلوآنزای ما که از فرانسه آمده و در یکی از فرودگاه ها هست مدت ها است بلوکه شده و راه را بر ما بستند. در چنین شرایطی مرگ ها را در کمتر از دو ماه به حدود ۳۰ مورد در روز رساندیم و توانستیم در فروردین و اردیبشهت روزهای خوبی را با بسیج ملی رقم بزنیم. ما پس از آن گرفتار خوش باوری شدیم و بارها گفتم ساده انگاری نکنید که از گوشه های زمین گل می خوریم و هنوزم اگر گل می خوریم به خاطر عدم باور اوضاع است. بچه ها از خانواده ها بخواهند سفر نروند وی با اشاره به آغاز طرحی از ۲۰ آبان ماه، بیان کرد: در این طرح یکی از محورهای عمده طرح که وزارت آموزش و پرورش است. امروز روزگار کودک سالاری است و اگر آگاهی بچه ها افزایش یابد تأثیرات مهمی در آگاهی خانواده ها خواهیم دید. از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم در رعایت نکات بهداشتی، ماندن در قرنطینه و… کمک ما می آیند. بچه ها می توانند از خانواده بخواهند سفر نروند. امروز کرونا تأثیرات رفتاری اجتماعی سنگینی بر جامعه گذاشته است، کودک نمی تواند در آغوش پدربزرگ برود و گویی بجای مهرگستری در حال آموزش مهرستیزی به بچه ها هستیم که در بچه ها تأثیرات منفی می گذارد که بواسطه فاصله گذاری اجتماعی است. کاستی های روح و روان باید ترمیم شود. در آینده مشکلات افسردگی و روحی روان در بچه ها بالا خواهد رفت که باید به فکر آن باشیم و راهکار بیندیشیم. نمکی اظهار نمود: اگر به خانواده بگوییم در خانه بمان باید خوراک ماندن در خانه برقرار شود. صدا و سیما سریال های تکراری را نشان میدهد و بچه می گوید چرا این ها ماسک ندارند و من به آقای علی عسگری گفتم با رعایت برخی نکات می توانید خوراک تهیه کنید برای مردم. بچه ها باید از دلمردگی بیرون بروند که ما هم آماده کمک کردن هستیم. وی ادامه داد: برای سایر مشکلات مانند مشکلات سرویس بهداشتی و … هم آماده هستیم که کمک نماییم. بارها گفته ام ساخت مجتمع های آموزشی فرصت خوبی است و از ظرفیت بخش خصوصی در این مورد استفاده کنید. نباید با بخش خصوصی مثل کارد و پنیر بود. نقشه داشته باشیم که هزینه سربار به حداقل برسد. ده ها مدرسه تک کلاسه داریم و صدها مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز داریم و بنده هم با سازمان برنامه بودجه صحبت می کنم تا شرایط بهداشتی مدارس هم بهتر شود. او در آخر اظهار داشت: در ایام غربت و تنهایی سرزمین بود که قلدر زبان نفهمی در کشور آمریکا حاکم شده بود و در اوج تنهایی سرزمین شعری گفتم. گرچه مقام معظم رهبری فرمودند که هیچ اعتمادی به هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نیست، اما خرد و بی خردی تأثیر خودرا در جامعه می گذارد. وقتی ترامپ تقلا می کرد برای انتخابات من گفتم خون شهید سلیمانی باید گریبانگیر این مرد شود. این مرد بزرگ همه تلاش خودرا برای مبارزه با تروریست گذاشته بود و این مرد بزرگ را تروریست خواندن یک جایی باید خونش دامن یکی را می گزفت، این آدم سال ها باید تاوان خون این شهید را بدهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب