معاون فنی اورژانس كشور اعلام كرد

۳۲۰۳ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در كشور

۳۲۰۳ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در كشور به گزارش آرایش عروس معاون فنی و عملیاتی اورژانس كشور با اشاره به فعالیت ۳هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس بیمارستانی در كشور، برنامه های جدید اورژانس ۱۱۵ را شرح داد.


به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، دکتر نوری ساری در نشستی خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۵۴ پس از حادثه ای که در فرودگاه اتفاق افتاد، اورژانس پیش بیمارستانی در ایران راه اندازی شد. چهارمین کشور در جهان بودیم که اورژانس پیش بیمارستانی را راه اندازی نمود. پیش از انقلاب هم در چند شهر دیگر اورژانس پیش بیمارستانی فعال شد و پس از انقلاب شهرهای دیگر هم صاحب اورژانس پیش بیمارستانی شدند.
وی با اشاره به فعالیتهای اورژانس پیش بیمارستانی در دوران انقلاب و دفاع مقدس افزود: در دوره های بعدی بعد از جنگ مهمترین برنامه توسعه پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی بود و این صورت گرفت و ۳ هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی داریم که شامل هزار و ۱۶۷ پایگاه شهری، هزار و ۶۴۰ پایگاه جاده ای، ۴۵ پایگاه هوایی، ۵ پایگاه دریایی و ۳۴۶ پایگاه اورژانس موتوری هستیم.
وی اظهار داشت: در دوره ای هدف از اورژانس پیش بیمارستانی، توسعه پایگاه ها بود؛ اما در سال های اخیر برنامه ما صرفاً توسعه پایگاه ها نیست؛ باآنکه توسعه پایگاه ها هم از برنامه ها است، اما نوع تغییر لجستیک پیش بیمارستانی از برنامه های ما است و به دنبال اشکال جدیدی از خدمات هستیم و توسعه اورژانس هوایی و راه اندازی توسعه اورژانس موتوری از برنامه هایمان بود و هم اکنون ناوگان آمبولانس موتوری بسیار گسترده در شهر تهران است.
وی افزود: پایگاه های دریایی در سال های گذشته توسعه مطلوبی پیدا کرده است و انتقال مصدومین از جزایر جنوبی کشور به بندرعباس را برعهده دارند. همینطور پایگاه های روستایی هم به راه افتاده است. در گذشته عمده تمرکز ما در شهر و جاده ها بود، اما هم اکنون به توسعه اورژانس پیش بیمارستانی در همه کشور توجه داریم.
به گفته وی، در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی ریلی هم اقدامات خوبی انجام شده است، همچون آموزش مهمانداران داخل قطار، همینطور ارتباط دقیق بین قطار و اورژانس پیش بیمارستانی، راه اندازی پایگاه هایی در ایستگاه های اصلی راه اهن و راه اندازی اورژانس ریلی که می تواند مصدومان را از راه ریل منتقل کند، قدم های آخر آن در حال انجام می باشد و بزودی راه اندازی می شود.
وی با اشاره به اینکه تماسهای تلفنی در خیلی از موارد فوریتی نیست و گاها تماسهای مزاحم و غیرضروری داریم، اظهار داشت: موارد بینابینی هستند که پرستار نمی داند باید آمبولانس اعزام شود یا نه و از همین رو از موتور آمبولانس استفاده می شود.
نوری با اشاره به اینکه طرح های ویژه ای در اورژانس در نظر گرفته ایم همچون دو طرح پرارزش را شروع کرده ایم؛ اضافه کرد: یکی از این طرح ها طرح ۲۴۷ است که در مورد سکته های قلبی انجام می شود. در چند مورد ارزش زمان برای ما بسیار اهمیت دارد؛ همچون ارائه خدمات در زمانی که فرد نیازمند پیوند است یا قطع اندام شده است و هر ثانیه در انجام این خدمت پرارزش است.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور اضافه کرد: در مجموع در سکته های مغزی در هر دقیقه دو میلیون سلول عصبی را از دست می دهیم و همینطور در بیماران سکته قلبی هم زمان بسیار اهمیت دارد. در این موارد طرح های ویژه داشتیم؛ طبق مطالعاتی که انجام شده بیماری که سکته قلبی شده را در منزل تشخیص دهیم و خدمت شایسته را برای او انجام دهیم و در کوتاه ترین زمان لخته را که سبب ایجاد سکته قلبی شده، از بین ببریم.
وی اظهار داشت: به منظور اجرای دو طرح ارائه خدمت به بیماران سکته قلبی و مغزی، دستگاه نوار قلب کامل دو سیم کارته توسط شرکت های داخلی تولید شدند. مهمترین عامل مرگ و میر در بیماران سکته قلبی به هم ریختگی ضربان قلب است که در یک ساعت اول اتفاق می افتد و دقیقا در زمانی است که تکنسین اورژانس بالای سر بیمار است. ازاین رو ما آموزش های لازم را به تکنسین ها دادیم.
معاون فنی و عملیات اورژانس کشور با اشاره به اینکه سکته مغزی پیچدگی کمتری دارد، اظهار داشت: لخته خون در عروق مغزی سبب بروز سکته مغزی می شود. پروتکلی را برپایه پروتکل های روز دنیا تهیه کردیم و به پرستاران پشت تلفن و تکنسین ها آموزش های لازم را ارائه دادیم. در گذشته این بیماران به اورژانس بیماستان می آمدند و باید در بخش سی تی اسکن معطل می شدند، اما هم اکنون با هماهنگی هایی که انجام شده این روند کاهش پیدا کرده و دیگر با مشکل در این خصوص مواجه نیستیم. از مردم هم تقاضا داریم اگر علایم سکته مغزی پیدا کردند زودتر با اورژانس تماس بگیرند.
وی اضافه کرد: در زمینه سکته های مغزی هزینه ای برای اورژانس و کشور تحمیل نشد و فقط روند فرایند اصلاح گردید.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور اظهار داشت: سال ۹۸، چهار میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۰۵ مأموریت توسط پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی انجام شده است. در این سال ۱۸ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۵۶ تماس تلفنی هم با سامانه ۱۱۵ اورژانس پیش بیمارستانی گرفته شده است.
وی در مورد فعالیت نیروهای اورژانس در دوران کرونایی اضافه کرد: متأسفانه ما در این بازه زمانی کرونایی چهار پرسنل عملیاتی خویش را از دست دادیم و آنها به علت ابتلاء به این بیماری، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. سال قبل هم یکی دیگر از پرسنل ما در حادثه سقوط بالگرد جان خویش را از دست داد.
نوری ساری با اشاره به اینکه بیشتر از ۲۰۰۰ نفر از پرسنل عملیاتی ما به کرونا مبتلا شده و به قرنطینه رفتند، اظهار داشت: البته خیلی از آنها از قرنطینه خارج شده و بلافاصله به محل کار برگشتند.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا آمبولانس انتقال بیماران کرونایی با دیگر بیماران متفاوت می باشد یا خیر؟ اظهار داشت: برخلاف اینکه آمبولانسی که بیمار کرونایی را به مراکز درمانی منتقل می کند، بعد از انجام عملیات ضدعفونی می شود، اما ما برای ایمنی هموطنان آمبولانس انتقال بیماران کرونایی را از آمبولانس انتقال سایر بیماران جدا کرده ایم. البته در بعضی مواقع که وضعیت وخیم می شد، مجبور بودیم از آمبولانس های دیگر برای انتقال بیماران کووید ۱۹ استفاده نماییم.
نوری ساری اظهار نمود: حدود ۱.۵ درصد از مأموریت های اورژانس پیش بیمارستانی به بیماران گرفتار سکته مغزی مرتبط می شود. البته از آغاز ورود کووید ۱۹ به کشور ۳۷ درصد درخواست های آمبولانس برای بیماران سکته مغزی کاهش یافته است.
وی در پاسخ به سوال دیگری بر اینکه تعدادی موتور آمبولانس و آمبولانس پلاک نشده در کشور وجود دارد، آیا از این موارد در عملیات استفاده می شود یا خیر؟ اظهار داشت: من صحبت شما را تائید می کنم، تعدادی موتورآمبولانس و آمبولانس پلاک نشده، داریم؛ البته به این معنا نیست که چنین وسایلی خارج از مأموریت های ما باشند. با هماهنگی که با پلیس راهور ناجا داشته ایم، این وسایل نقلیه کدگذاری شده و در مأموریت های ما استفاده می شوند.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور تصریح کرد: چنین وسایل نقلیه ای با وجود اینکه پلاک ندارند، از روی شماره شاسی بیمه شده اند تا در حوادث احتمالی بتوان هر دستگاه را شناسایی کرد.
نوری ساری خاطرنشان کرد: یکی از امکاناتی که به اورژانس پیش بیمارستانی اضافه شده و بسیار در سرعت اعزام پرسنل اورژانس به بالای سر بیمار تأثیر داشته است، دسترسی ما به لوکیشن بیمار است. با همکاری و هماهنگی که با مخابرات انجام شده، می توان بلافاصله از روی خط تلفن بیمار به لوکیشن وی دسترسی پیدا کرد و آمبولانس به دقیق ترین آدرس بیمار اعزام شود.




منبع:

1399/06/24
14:04:01
5.0 / 5
1838
تگهای خبر: بیمار , بیماری , بیمه , بینی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس