در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

خداحافظی با نسخه نویسی كاغذی، ۳۶۰۰ خانه بهداشت بدون اینترنت

خداحافظی با نسخه نویسی كاغذی، ۳۶۰۰ خانه بهداشت بدون اینترنت آرایش عروس: پرونده الكترونیك سلامت، همان نسخه دیجیتال پرونده های كاغذی است كه سوابق درمانی و بهداشتی مردم را ثبت می كند؛ سوابق پزشكی و درمانی، تشخیص ها، داروها، تاریخ بازگشت به پزشك، حساسیت ها و آلرژی ها، تصاویر رادیولوژی و آزمایشگاهی، نتایج آزمایش های پزشكی و... از زمان تولد تا مرگ افراد ثبت می شوند تا در راه سلامت شان به كار گرفته شود...


به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، طرح ایجاد پرونده الكترونیك سلامت، برای ثبت دیجیتالی اطلاعات سلامت ایرانی ها از اواخر دهه ۸۰ در كشور مطرح شده، اما هنوز با وجود گذشت بیشتر از یك دهه از طرح آن نتیجه ملموسی به دست نیامده است. هر چند سامانه های متعددی در حوزه سلامت به وجود آمده اند، اما هنوز با آنچه كه پرونده الكترونیك كامل و واقعی خوانده می شود و برمبنای آن باید سطوح مختلف نمایش خدمت از خانه بهداشت گرفته تا نمایش خدمات تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان ها و كلینیك های همه بخش ها شامل دولتی، خصوصی و. … به یكدیگر متصل شوند، فاصله داریم.
البته در دوره اخیر كه ۱۲ گام برای تحقق برنامه های پزشك خانواده و نظام ارجاع برنامه ریزی شد، پرونده الكترونیك سلامت هم كه لازمه تحقق این دو برنامه است، مورد توجه قرار گرفت و برای تكمیل آن اقداماتی در حال انجام می باشد كه جزئیات آنرا در گفت وگوی ایسنا با دكتر علیرضا رییسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت، می خوانید:

دكتر علیرضا رئیسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت ایجاد پرونده الكترونیك سلامت در كشور، اظهار داشت: طبق تعاریف نمایش شده پرونده الكترونیك سلامت، یك فایل الكترونیك است كه همه اطلاعات سلامت یك فرد را از پیش از تولد تا زمان مرگ در بر می گیرد. بر این اساس پرونده الكترونیك سلامت فقط شامل ثبت اطلاعات در سطح یك نمایش خدمات نمی گردد، بلكه حتی اگر فرد به بخش خصوصی مراجعه نموده و خدمات تخصصی دریافت كرده باشد یا به بیمارستان، مراكز بهداشتی، انتقال خون و… مراجعه نموده باشد، باید اطلاعاتش در پرونده الكترونیك ثبت گردد.
لزوم اتصال ۱۷۰ هزار نقطه بهداشتی
وی با اشاره به اینكه برمبنای برآوردها ۱۷۰ هزار نقطه در كشور در چارچوب پرونده الكترونیك سلامت باید به هم متصل شوند، اضافه كرد: با اتصال این نقاط به یكدیگر می توانیم یك پرونده الكترونیك سلامت كامل و واقعی در كشور داشته باشیم. هم اكنون ۱۲۰ هزار نقطه به یكدیگر متصل شده است. البته همچنان شاهدیم كه در بعضی مناطق كشورمان دسترسی خوبی به اینترنت وجود ندارد. این در حالیست كه برای ثبت اطلاعات و دسترسی به پرونده الكترونیك سلامت، باید این زیرساخت ها فراهم شوند.
۳۶۰۰ خانه بهداشتی كه اینترنت ندارند
رئیسی با اشاره به اینكه هم اكنون حدود ۳۶۰۰ خانه بهداشت در سطح روستاهای كشور به اینترنت دسترسی كافی ندارند، افزود: امیدواریم این زیرساخت ها با همكاری خوبی كه با وزارت ارتباطات آغاز نموده ایم، ایجاد شوند. از طرفی در پرونده الكترونیك سلامت باید دسترسی سطوح مختلف را در نظر بگیریم. یك سطح، بخش دولتی شامل مراكز بهداشت، خانه های بهداشت و مراكز جامع سلامت است. خوشبختانه هم اكنون سه سامانه شامل سامانه های یكپارچه بهداشت، ناب و سینا را در كشور داریم كه بیشتر از ۷۵ میلیون نفر در این سامانه ها ثبت نام شده اند.
رضایت ۹۶ درصدی از بهداشت
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینكه همین طور برای نخستین بار همه سامانه های بهداشت كشور را به یكدیگر متصل كردیم، اظهار داشت: به طوریكه در گذشته اگر فردی برای دریافت خدمت از استانی به استان دیگر مراجعه نموده و خدمتی را می گرفت، آن خدمت در پرونده اش در استان تحت پوشش وارد و ثبت نمی شد، برای اینكه سیستم ها به هم ارتباط نداشتند. هم اكنون خوشبختانه برای نخستین بار این ارتباط در كل كشور برقرار و ۲میلیون و ۵۶۰ هزار همپوشانی حذف گردیده است. اقدام دیگری كه در زمینه پرونده الكترونیك انجام دادیم، بحث نظرسنجی از مردم بود؛ به طوریكه مردم بر ما نظارت می كنند و تابحال بیشتر از ۱۰ میلیون بازخورد گرفته ایم كه بالای ۹۶ درصد مردم اعلام رضایت كردند. همین طور یك فرد معتمد هم در شبكه های ما حضور دارد و در جایی كه اعلام نارضایتی می شود، با افراد تماس تلفنی گرفته و علت را جویا شده و وارد سامانه می نماییم.

رئیسی افزود: اقدام بزرگ دیگری كه در زمینه پرونده الكترونیك در حال انجام می باشد، مربوط به سطوح دو و سه، یعنی حوزه كلینیك و بیمارستان ها است. در این قسمت باید سطح دو و سه را هم به سامانه های بهداشت وصل نماییم و در گام بعدی هم سطوح یك، دو و سه بخش خصوصی و سایر بخش ها هم باید بوسیله بیمه به سامانه های بهداشت وصل شوند. امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به این نقطه برسیم كه جزو گام های ۱۲ گانه معاونت بهداشت در حوزه پزشك خانواده و نظام ارجاع است. در این صورت می توانیم بگوییم كه سامانه الكترونیك واقعی داریم.
ثبت ۷۵ میلیون نفر در سامانه های بهداشتی
وی با اشاره به اینكه هم اكنون توزیع ما در زمینه پرونده الكترونیك در كشور در حال تكمیل است، افزود: حتماً باید این سامانه ها را به حوزه درمان متصل نماییم. تابحال ۷۵ میلیون نفر در سامانه ها ثبت نام شده اند و حدود ۶۲ میلیون نفر یك دفعه خدمت دریافت كرده اند. طبق آمارها امسال هم ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وارد سامانه های ما شده و یك دفعه خدمت دریافت كرده اند.


رصد نحوه توزیع بیماری ها با سامانه های بهداشتی
رئیسی با اشاره به اینكه در معاونت بهداشت شاخص های بهداشتی را هم بوسیله سامانه ها رصد می نماییم، اظهار داشت: بعنوان مثال می توانیم مشخص نماییم كه توزیع بیماری ها در یك منطقه بیشتر است و ما باید در آن منطقه اقدامات بیشتری را انجام دهیم. این اقدام برای مدیریت در حوزه بهداشت و سلامت بسیار به ما كمك می نماید. در عین حال یادمان باشد كه سامانه های الكترونیك هیچ زمانی كامل نیستند و دائماً باید بروزرسانی شوند. اینكه ما بتوانیم كار حوزه سلامت و مراقبت مان را بوسیله سامانه انجام دهیم، تكلیف قانون است. قانون برنامه ششم توسعه از ما خواسته كه خدمات مان را بر پایه الكترونیك و در چارچوب پرونده الكترونیك سلامت نمایش نماییم و حتی از ما خواسته اند كه به سمت خرید راهبردی خدمات رویم. بر این اساس اگر بیمه ها می خواهند در حوزه سلامت قرارداد ببندند، باید به صورت الكترونیكی این اقدام را انجام دهند كه اگر این اتفاق بیفتد، گام ششم از ۱۲ گام ما در حوزه پزشك خانواده و نظام ارجاع محقق شده است.

وی همین طور اظهار نمود: مقرر است تا آخر سال آینده در استان های گلستان، گیلان، زنجان و مازندران همه سطوح نمایش خدمت را به یكدیگر وصل نماییم كه در این صورت پرونده الكترونیك سلامت واقعی ایجاد خواهد شد. البته قرار نیست این اقدام مانند آنچه در فارس اجرا شد، به صورت پایلوت صورت گیرد، بلكه برنامه را اجرا كرده و به تدریج آنرا گسترش می دهیم. هم اكنون در گلستان سامانه های ما به سطح دو نمایش خدمات متصل شده اند و وقتی مردم به شبكه بهداشت بازگشت می كنند، به كلینیك های تخصصی ارجاع شده و از آنجا به سطحی كه از آن آمده بودند برمی گردند.
پرونده الكترونیك سلامت به سطح ۱ در بخش خصوصی می رود
رئیسی با اشاره به اینكه در صددیم تا سطح یك نمایش خدمات در بخش خصوصی هم به سامانه های معاونت بهداشت متصل شده و در چارچوب پرونده الكترونیك سلامت، خدمت عرضه كنند، اظهار داشت: امیدواریم در سال آینده قانونی از طرف شورای عالی بیمه به كل سطح یك نمایش خدمات در بخش خصوصی ابلاغ شود تا پزشكان عمومی سطح یك بخش خصوصی حداقلی از پرونده الكترونیك را در مطب هایشان داشته باشند و موظف باشند اطلاعات را در زمینه اقداماتی چون ویزیت، تشخیص و درمان كه در مطب انجام می دهند، در پرنده الكترونیك سلامت ثبت كنند. این اقدام مقرر است در سال آینده بطور كوتاه در یك یا دو استان صورت گیرد و سپس به كل كشور ابلاغ شود.
نسخ را در گونی نریزید!
معاون بهداشت وزارت بهداشت اشاره كرد: البته اصل این كار باید در حوزه بیمه ها انجام شود؛ به طوریكه بیمه اعلام نماید كه به جای اینكه نسخ را در گونی بریزید و برای من بیاورید، رسیدگی به اسناد را به صورت الكترونیكی انجام می دهیم. به این صورت پزشكان به سمت ثبت الكترونیك پیش می روند. اگر این اتفاق بیفتد خیلی از مشكلات مان حل می شود. بعنوان مثال فرض كنید مادر حاملگی در خانه بهداشت روستایی ویزیت شده و در شهر به پزشك عمومی مراجعه نموده است، حال همین ویزیت و سفارش های پزشك عمومی می تواند وارد پرونده الكترونیكی شود و در این صورت نیازی به تكرار آزمایشات و… نیست.
نسخه شهروندی پرونده الكترونیك سلامت
رئیسی در ادامه صحبت هایش به طرح نسخه شهروندی پرونده الكترونیك سلامت كه مقرر است سطوحی از دسترسی مردم را به اطلاعات پرونده الكترونیك شان محقق كند، اظهار داشت: گام پنجم بهداشت در حوزه خودمراقبتی تعریف شده است. بر این اساس اپلیكیشن موبایلی را كه در تلفن همراه نصب و به سامانه بهداشت متصل می شود، طراحی و راه اندازی شده و به فرد سطوحی از دسترسی را به اطلاعات سلامتی شخصی اش می دهد. فرد می تواند برخی اطلاعات را مانند سن، جنس و… در آن وارد كند. بر این اساس بعنوان مثال اگر فردی فشار خون داشت، می توانیم پكیج خاص اطلاع رسانی به او نمایش دهیم. از طرفی امكان دارد فردی به خارج از كشور رفته باشد، می تواند در صورت بازگشت به پزشك به آن پزشك حق دسترسی به اطلاعات سلامتش را برای مدت دو ساعت بدهد.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون این اپلیكیشن و سرورهای آن آماده شده اند، اظهار نمود: اما باید این قدرت را داشته باشیم كه اگر بطور همزمان ۲۰ میلیون نفر وارد اپلیكیشن شدند، بتوانیم آنرا مدیریت نماییم. طبق پیش بینی هایمان قرار بود تا آخر امسال برنامه ریزی های راه اندازی این اپلیكیشن موبایلی صورت گیرد و بتوانیم در نیمه سال آینده آنرا به مردم معرفی نماییم، اما حالا كمی نگران زیرساخت های آن هستیم كه امیدواریم این نگرانی ها رفع شوند.




1397/11/26
15:12:19
5.0 / 5
24
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس